Sunday, September 5, 2010

:: Scam Mail ::


Assalamualaikum WBT..

Syukur pada Ilahi kerana masalah aku dgn hakers tuuuuuttt yg menggodam email dan FB aku akhirnya selesai jugak.. Tak tahu macam mana diorang boleh dapat password aku, dan kemudian hantar emai:

Hi
I'm writing this with tears in my eyes, I came down here to London,United Kingdom with my Family for a short vacation unfortunately we were mugged and robbed at the park of the hotel where we stayed,all cash,credit card and cell were stolen off us  but luckily for us we still have our lives and passport saved

We've been to the embassy and the Police here but they're not helping issues at all and our flight  leaves in less than 5hrs from now but we are having problems settling the hotel bills and the hotel  manager won't let us leave until we settle the bills about (GBP 1,450 POUNDS).Can you help us out or How much can you help with?

We are  freaked out at the moment.

Raja Firdaus Sulaiman... (dah la eja nama aku salah)


Dan  yang tensen nya, hampir semua member aku dapat email yang sama.. so far rasanya tak de lagi member aku yang tertipu buta-buta bagi duit kt mamat ni.. tak cukup dengan tue, habis setting email aku dia tukar.. sigh..

Dan lagi satu, kepada mana-mana orang yang ada buat biz secara online, especially yang jual barang melalui lelong.com @ mudah.com, berhati-hati dengan mamat ni yang menggelarkan dirinya sebagai

Nama: JEFFERY SMITH
Email: Jefferysmith2003000@yahoo.com (atau mngkin dia akan tukar nama/email lain lepas ni)
Asal: UK

Modus operandi: dia akan cakap yang dia berminat utk beli barang kita dengan harga yang tinggi (selepas kononnya tawar-menawar skit dgn kita). Macam kes aku, dia nak belikan kasut adidas yang aku jual & currently still available  melalui mudah.com kepada anak dia yang belajar kat Nigeria. Kemudian dia akan hantar email mcm ni:

Hello seller,
Thanks for the Mail, Am Very Happy to hear From you so Fast that you Want to sell your item for me. I will Like you to go and Calculate the Total cost of the of item together with the shipping To my son Address Through (DHL Shipping courier 2-3 Days Delivery) for his Programmed in College and Don't Forget also to Provide me your Full Bank Information Below for the Payment to be Made to your Bank Account..
Here is the Information Needed for the Payment

Account Name:
Account Number:
Bank Name:
Bank Address:
Swift Code/Bank Code:

Here is my son Shipping address:
Name: Adekunle Abas
Address:25 Ago Tapa street mokola
City:Ibadan
State:Oyo State
Zipcode:23402
Country:Nigeria

Awaiting to For your Fastest Reply


Dan tak lama kemudian, lepas je kita hantar semua info kat dia, dia akan hantar satu lagi email baru kononnya dari bank mengatakan mamat sengal nie dah transfer duit, tapi masih floating dan tunggu kita untuk provide 'Shipping Tracking Code' yg mana kita akan dapat lepas hantar barang guna mana2 shipping provider such as DHL etc. 


Tapi Tuhan sayang kan aku, yang mana sebelum sempat aku pi DHL, tergerak hati aku utk check samada mamat ni btol2 ke masukkan duit seperti mana yang dia ni cakap. Aku hantar email pada bank yang mana dia kononnya bank-in... but no reply.. kemudian aku surf internet, terjumpa satu forum ni:

p/s: http://eforum1.cari.com.my/archiver/?tid-500436.html



yang mana ramai juga kat luar sana yang dapat email ni sudah kena TIPU!!! Pergh... memang aku sangat bernasib baik.. bila tgk balik, memang email yang mamat ni hantar sebijik sama dengan yang dia hantar kat org lain.. Syukur sangat pada Tuhan sebab masih sayang kan aku dan buka mata aku sebelum aku kena tipu ngan mamat nih..


psst: sblm ni ada member ajak aku masuk mcm MLM programe. nama company 'STAR CLUB'. Selang 2-3 minggu, masuk 999 kena rush dan mmg sah comp ni penipu!!!

0 comments: